In digital art, I merge images and text using computerbased techniques. The steganography is very ancient technique almost as writing. The goal of steganography is not to encrypt the message as to hide it from the eyes of the controllers. Steganography is mainly used in the hacker world to bypass antivirus controls and spread “dangerous” code through seemingly harmless images. By injecting text into the media images, you get a disturbance of the host image. The injected text (virus) corresponds exactly to the interference generated. In the work usually I use the public personages – poets, philanthropists, writers ecc as Baudelaire or Helen Hay Witney. The dangerous and viral code instead is a poem of the “flowers of evil” or the “speech on voluntary servitude” by Étienne de La Boétie (philosopher writer and jurist of 1500). The question is: dangerous why? And for who? It is a kind of one poetical approach for one radical, but utopian impact to spread the poetry , art, culture or voluntary as the viruses do for.

 

Nella mia ricerca con l‘arte digitale mescolo immagini virtuali con tecniche di occultamento informatico. Nello specifico utilizzo la steganografia che è una metodologia utilizzata un tempo da hacker e terroristi per per nascondere del testo (piani terroristici, mappe, codici, etc) nelle immagini e bypassare (superare), le intercettazioni dei sistemi di controllo.
Iniettando il testo nelle immagini JPG o bmp, si ottiene un disturbo dell’immagine ospite, il testo corrisponde esattamente all’interferenza generata. Si tratta di una cruda operazione di traslitterazione che genera una sovrapposizione di linguaggi, visivi e testuali.
Il lavoro è un’azione radicale e utopica per salvare la poesia.